Startlijsten - Stelling & Discussie
Stelling & Discussie

Het hebben van paarden en kinderen gaat niet samen.
In de paardensport zijn opvallend veel (bewust) kinderloze dames.
Zij kunnen of willen de paardensport en kinderen niet combineren.

- Gebruik fatsoenlijk en correct Nederlands, dus geen 'MSN-taal'! -
- Ideeen voor een nieuwe stelling? Klik hier -
Klik hier voor het stellingen-archief
De 34 reacties:

- antje (26-07-2010 12:42)
natuurlijk zijn er kinderloze dames, kijk eens naar hun leeftijd, als je ze na een paar jaar treft heeft merendeel een kleintje op de arm.
en alles is te combineren als je het maar goed regelt, waar een wil is , is een weg

- Esther (26-07-2010 13:01)
Dit kan prima samengaan mits je dat zelf wilt.
Ik heb een paard waar ik ook wedstrijden mee rij. Als ik in de toekomst kinderen wil dan denk ik wel dat ik (voorlopig) stop met de wedstrijden aangezien dat veel tijd kost.

- yvonne (26-07-2010 13:09)
Een beetje een vreemde stelling deze keer. Ten alle tijden zet nooit alles opzij voor een kleintje, maar blijf je eigen hobby houden. Zoveel tijd neemt een kleintje ook weer niet in beslag. Ga je ook nooit aanpassen hierin de kleine draait gewoon in jullie ritme mee. Als je lekker wilt trainen kan dit avonds en ga je op concours is er in de meeste gevallen de vader thuis en anders is er altijd wel een opa of oma of oppas. Blijft lekker rijden dit is ook een goede afleiding om heerlijk te ontspannen.

- mousmous (26-07-2010 13:34)
Misschien heeft de keus helemaal niets met de paardensport te maken. Wij zijn ook bewust kindloos.
Ik wilde al geen kinderen voordat ik veel tijd in de sport ging steken. Doordat je dan ook geen kinderen hebt, heb je ook gewoon meer tijd voor de paarden.
Er zijn hoe dan ook meer mensen die bewust ervoor kiezen geen kinderen te krijgen.
Ik ken eigenlijk best wel veel stellen die bewust geen kinderen hebben, en niet iedereen daarvan doet aan paardensport.
Wil je wel graag kinderen dan is daar denk ik altijd wel een mouw aan te passen, zolang het financieel tenminste haalbaar is.

- siem (26-07-2010 13:49)
Ik vond het heerlijk toen de kinderen klein waren om op zondag de deur dicht te doen en lekker met mijn paard op pad te gaan. Even helemaal doen wat je zelf wilt. Heel veel mensen in de paardensport wisten niet eens dat ik kinderen had. Mijn man had hetzelfde met zijn sport. Met goede afspraken kun je gewoon je eigen dingen blijven doen.

- CLV (26-07-2010 14:02)
Ik vind dat dit prima te combineren valt. Je bent in de meeste gevallen samen, een vader en een moeder. Mijn man gaat graag vissen. Oma staat altijd voor ons klaar. En ik ben blij dat ik nog een hobby heb zou van de hele week thuis zitten met mijn kind knetter gek worden. Waar haal je dan nog de afwisseling vandaan? Goed plannen en dan gaat het prima!

- marielle (26-07-2010 17:03)
Ik zie om me heen dat het erg lastig te combineren is. Zeker in het begin. Zijn ze al wat groter dan gaat het allemaal weer wat makkelijker. Zelfs Anky die alles aan huis heeft, vind dat het lastig ondanks alle mensen om dr heen. Als je veel tijd in de paarden steekt, zie je toch je kind minder en andersom. Iedereen moet het voor zich weten maar ik ben van mening dat echt voor de sport rijden en een kleintje erg lastig is. Ik ben bewust kinderloos omdat ik niet voor de keus wil komen te staan om een paard weg te doen. Ik moet hard werken om ook nog eens die paarden te kunnen betalen dus zou ik mn kind naar een opvang moeten doen en dat kost ook super veel geld dus zou je een keus moeten maken want ja, je kind weg doen dat kan natuurlijk nooit!! Maar je kind verwaarlozen en door andere laten opvoeden vind ik ook niet kunnen. Dus ja dan maar geen kinderen.

- Kim (26-07-2010 18:39)
Ik ben ook bewust kinderloos, maar dat heeft niet met de paardensport te maken. Ben het helemaal eens met mousmous.

Verder denk ik dat het best te combineren is, maar moet je daar wel in investeren. Het vergt wel wat organisatie en aanpassing. Bij ons op stal is een vrouw die vaak heel vroeg in de ochtend rijd, voordat haar kind wakker word. Haar man is ondernemer en werkt ook ontzettend veel.

Ennuh, er maar van uit gaan dat er altijd wel een opa en/of oma is die op wil passen vind ik een beetje gek. Als je kinderen wilt/krijgt, dan moet dat een heel bewuste keuze zijn en dat betekent dat je soms je hobby even opzij moet zetten.


- FN (26-07-2010 19:51)
Ook wij zijn bewust kinderloos, al heeft niet als 1e reden dat ik paardrijd, maar speelt wel mee.
Ik vind dat paardensport en (kleine ) kinderen niet voor iedereen te combineren is. Voor ons in ieder geval niet. We werken allebei fulltime en mijn paard staat 7 km verder op en die moet toch iedere dag 2 x verzorgd worden en bijna dagelijks gereden.
Dan moet je het kind mee nemen als mijn man al of nog aan het werk is, of zorgen voor oppas en aangezien we geen oma's en opa's voor de kinderen meer hebben, blijft er alleen betaalde oppas over. (dan wordt een uurtje rijden wel erg duur.)
IK zou trouwens zo wie zo geen kinderen willen en die continu naar de oppas of kinderdagverblijf moeten brengen. (ook niet om te werken)
Ik vind dat als je kinderen wilt, er ook zelf voor moet zorgen, 1 of hooguit 2 dagen naar de oppas of kinderdagverblijf oke, maar de rest van de week zou ik ze toch zelf willen hebben. Ik wil geen kinderen om ze alleen maar weg te brengen.

Ook financieel zou ik het (in combinatie met een paard) waarschijnlijk niet redden, een kind onderhouden kost immers meer dan een paard onderhouden.

Ik denk wel dat als het paard bij je thuis staat het al veel makkelijker is, omdat je dan maar even naar achteren loopt om te voeren ed. en met rijden kan je een babyfoon gebruiken. maar dan nog moet het ook financieel haalbaar zijn.

Ook is een pensionstalling veel makkelijker (als het paard door het pension wordt gevoerd en buiten / binnen wordt gezet) , dan hoef je alleen rekening te houden met rijden ed.


- hetty (26-07-2010 22:12)
Natuurlijk gaat dat samen, mijn tweeling dochters zijn nu inmiddels 25 jaar maar toen hun geboren werden reed ik zelf volop wedstrijden en ze zijn nooit een blok aan het been geweest de hele hebben en houden ging mee, heerlijk!
Nu mag ik groom, voorlezen en oppas zijn van de kleinkinderen tegelijk.

- anne (26-07-2010 22:34)
Voor ons is het of een kind ,of een paard .
Beide is voor ons financieeel niet te behappen,
bovendien is eruit onderzoek gebleken ,dat het gros paarden mensen net beneden gemiddeld inkomen delft.
en dan kies je gewoon voordat gene wat het belangrijkste is,nou ik wilde altijd al een paard ,maar daar was nooit geld voor bij ons thuis ,nu werk ik er keihard voor om alles goed voor elkaar te hebben,zodat het paard aan niks ontbreekt, en ik er met volle teugen van kan genieten.

- knollentuin (26-07-2010 23:14)
Wat een onzin! ik heb 3 kids en ben behoorlijk actief in de sport basis en subtop en de hele familie gaat mee op wedstrijd,soms s alleen met een hulp\vriendin maar met een beetje regelen lukt t allemaal best.

- Kim (27-07-2010 07:11)
@FN, goed omschreven! Het is inderdaad zo dat het financieel ook allemaal nog eens moet kunnen.

En Knollentuin, ik ga er vanuit dat je er ook echt iemand op je 3 kids let als je op wedstrijd bent, want het kan soms behoorlijk irritant zijn die rondracende, gillende, vlak tussen paarden door rennende kinderen.

Bij ons op stal loopt er ook vaak een jongetje van 5, maar ik vind het levensgevaarlijk! Ik heb moeders al meerdere malen gewaarschuwd, maar zei zegt dat zoonlief het "vanzelf wel merkt". Het is geen speeltuin tussen zulke dieren!

- Paradijs (27-07-2010 13:10)
Ontzettend leuke stelling.
Zelf zit ik daar op het moment erg mee, ik zelf wil graag kinderen. Maar er moet ook gewerkt worden om geld in het laatje te brengen. Gelukkig heb ik mijn paarden thuis staan maar of dat nou altijd zó veel fijner is dan een pensionstal wil ik niet zeggen. Alles komt op mij terecht dus als ik er niet ben gebeurd er niets.
Volgens mij komt het later ook allemaal wel op zijn plek maar ik snap zeker wel dat amazones geen kinderen nemen omdat ze dan beperkt zijn in hun vrijheid.
Zelf heb ik zoiets, nog lekker genieten de komende jaren.. En we zien wel hoe het verder loopt. Dan maar les geven en de fokkant opgaan wat ik ook ontzettend leuk vind!

- Caroline (27-07-2010 16:29)
Zolang de kinderen klein zijn, is het wel degelijk een probleem. Kleine kinderen en paarden zijn geen goede combinatie!
Je moet een oppas hebben om rustig aandacht aan je paard/rijden te kunnen besteden.
Als ze groter worden en evt. zelf (pony) gaan rijden wordt het makkelijker. Het is super om samen wet je kind dezelfde hobby te hebben. Ik spreek uit ervaring! Inmiddels is moeders allang gestopt met rijden en dochter heeft het stokje overgenomen. Ze rijdt inmiddels hoger dan ik ooit gedaan heb!

- Alexandra (27-07-2010 18:25)
Knollentuin, heeft gelijk. Is best te regelen. Natuurlijk komt er wel wat meer geregel bij kijken en ben je meer afhankelijk van de mensen om je heen.
Scheelt misschien ook dat de kinderen van Knollentuin weten wat ze wel en niet kunnen doen om en bij de paarden. Ben heel veel met haar mee geweest op wedstrijd en het was altijd erg gezellig!!!!!!

- Kim (27-07-2010 18:38)
Ik geloof ook echt wel dat het best te regelen is, maar er komt toch echt een financieel plaatje bij kijken.

Als je nu full-time werkt om je paard te kunnen bekostigen, zul je toch iets moeten ondernemen als er kinderen komen. Die kosten ook veel geld! Of manlief moet het allemaal op kunnen vangen, maar er komt best wel wat bij kijken. Tijd???? Werken en kinderen en paardrijden.

Als je in de sub top rijd zoals Knollentuin dan zul je toch behoorlijk wat tijd aan training moeten besteden?! Hoe doe je dat met je werk als je ook nog kinderen krijgt die ook veel tijd kosten?

Zoals ik al eerder aangaf ga ik er vanuit dat haar kinderen wel weten, wat er wel en niet kan, maar ik zie helaas vaak anders. Dit is niet vervelend bedoeld t.o.v. kinderen, maar ik vind het gewoon doodeng als die kleintjes tussen die paarden doorbanjeren.

- Pidoro (28-07-2010 08:48)
Wij hebben zelf een kind en wij zijn altijd zeer aktief in de paardensport.
Onze dochter ging van het begin af aan mee naar de concoursen.(in de maxi cosie)
Het is zoals je het zelf wilt.
Waar een wil is is een weg.

- mousmous (28-07-2010 09:02)
Ik denk dat je toch heel vaak aangewezen bent op anderen. En dan kan er wel gezegd worden dat het onzin is, en dat het allemaal te regelen is. Misschien wel, als je beide ouders nog hebt. Maar wat, als je die niet meer hebt, er zijn ook vrouwen die graag een kindje willen, maar daar niet op terug kunnen vallen omdat ouders al vroeg zijn weggevallen. Zal maar in enkele gevallen zijn, maar toch. ik ken het van dichtbij. Dan moet je toch financieel sterk staan om een oppas in te kunnen huren.
Kinderen mee op wedstrijd, ja, waarom niet. Maar als je samen met je man gaat, wie let er dan op de kleine als jij aan het rijden bent en echtgenoot moet de proeven voorlezen (er zal meteen gedacht worden aan uit het hoofd rijden).
Het zal voor iedereen heel verschillend zijn of het mogelijk is om dit allemaal zo makkelijk voor elkaar te krijgen.
Een ander kan nooit zo makkelijk oordelen over iemand anders zijn persoonlijke situatie.
Bij mij ontbreekt absoluut mijn moederinstinct (alhoewel ik wel goed met kinderen overweg kan), maar als ik een kindje zou krijgen/willen dan zou ik niet helemaal afhankelijk willen zijn van anderen. Mijn kind, mijn zorg. En zelfs dan heb je vaak genoeg nog iemand nodig denk ik.

- Cindy (28-07-2010 10:50)
Jeetje wat een stelling zeg.
Ik heb zelf nu een dochtertje van 20 maanden.
Voordat zij er was reed ik 2 paarden per dag en werkte ik full time. Daarnaast reed ik ook nog wedstrijden met beide paarden.
Toen ik wist dat ik zwanger was is 1 paard eruit gegaan.
Nu rij ik 1 paard 5 dagen in de week daarnaast werk ik 3 dagen en ga ik weer beginnen met wedstrijden.
En ja als ik ga rijden dan past mijn man op. Ik rij alleen maar 's avonds maar dat deed ik voor mijn zwangerschap ook al. Ze gaat ook wel eens mee maar niet vaak. Het is prima te regelen als je partner er ook achterstaat is mijn ervaring. Mijn man weet dat als ik niet rij ik erg chagerijnig wordt en ik er dus niet gezelliger op wordt. Wij hebben dit goed besproken. En kom op het is toch niet meer van deze tijd dat je als vrouw alleen verantwoordelijk bent voor jullie kind. Man/partner lief kan ook wel wat doen hoor.
Nou ja zo denk ik erover.

- Jessica (28-07-2010 15:31)
Wat leuk dat deze stelling er is. Onlangs ben ik bevallen van een hele mooie dochter. Deze diende zich vorig jaar aan toen ik bezig was om een paard te kopen. Gelukkig hebben wij thuis ruimte om een paard te houden en manlief staat erachter dat er een paard komt. Ik heb nog geen ervaring of het inderdaad gaat lukken, maar bij doordat wij het thuis kunnen houden en manlief er ook achter staat, zie ik er wel naar uit om de stap te nemen om alsnog mijn droom uit te laten komen en thuis een paard te houden en te rijden.

- Diana (28-07-2010 15:47)
Ik vindt het ook een beetje vreemde stelling. Ik zie totaal geen verband tussen het actief rijden en het bewust kindloos blijven. In mijn (paarden)omgeving heeft vrijwel iedereen gewoon kinderen en dat levert geen benoemenswaardige problemen op. Uiteraard is er, zeker in het begin, wat meer planning voor nodig, maar zowel het houden van een paard als het hebben van kinderen is (neem ik aan) voor iedereen een bewuste keuze en dan hoort die extra organisatie er gewoon tijdelijk bij. Zelf ben ik de eerst paar jaar na de geboorte van mijn zoontje (nu 7) gewoon actief blijven trainen met mijn paard, maar wat minder op wedstrijd geweest. Kan helemaal geen kwaad! Bovendien heb ik voor mijn paard ook een prima bijrijster die hem 3x in de week rijdt waardoor ik ook nog genoeg tijd met mijn gezin kan doorbrengen. Ik kan het dus prima combineren hoor!

- janne (28-07-2010 20:23)
Ik heb een dochter van 10 maanden, werk 32 uur per week en heb 2 paarden volop in de wedstrijden (basis en subtop) Mijn vriend werkt ook 32 uur. Ik kan qua werk grotendeels zelf mijn tijd indelen, en vriendlief sport ook fanatiek. Het vraagt een wat strakkere planning, maar het is goed te doen. Onze dochter gaat slechts 1 dag per week naar de creche en 1 dag naar opa en oma. En soms nog eens een uurtje naar opa en oma als het zo uitkomt. Maar verder niet.

Ik heb van jongs af aan al geweten dat ik het allemaal wilde: en een kind, en paarden en een goede baan. Daar heb ik mijn keuzes op gebaseerd, en daarom kunnen wij het nu ook zo regelen. Het vergt wel wat doorzettingsvermogen, maar als je dingen doet waar je achter staat en die je graag doet dan kan echt heel veel.

Er blijft met onze bezigheden (gezin, sport en werk) wel weinig tijd over voor andere dingen, maar dat zijn keuzes.

- antje (29-07-2010 11:56)
ik snap sommige niet hoor. je kiest toch niet of je een kind of een baby wil, sorry hoor, maar dit gaat naar mijn gevoel wel wat te ver. (of je moet niks om kinderen geven) het is niets zo mooi om je sport straks door te geven aan je eigen kind, heb ik ook gedaan en dan geniet je dubbel zo veel. sommige zeure te veel het lijkt ook wel een luxe probleem als ik sommige reacties lees.

- Kim (29-07-2010 14:55)
Antje misschien begrijp ik je verkeerd, maar ik kies wel degelijk of ik een kind wil!! Uit jouw woorden maak ik op, dat je vind dat iedereen gewoon kinderen hoort te krijgen.

Het is ook niet zo, dat ik niets om kinderen geef, maar bij mij ontbreekt gewoon het "moedergevoel, moederinstinct, biologische klok"of wat voor termen er allemaal nog meer zijn. Ik vind kinderen hartstikke leuk, maar niet voor mezelf. Dat ik geen kinderen heb, heeft NIETS met paardrijden te maken. Maar het wel of niet willen van kinderen is toch echt een heel bewuste keuze.

En inderdaad zoals Pidoro schrijft, waar een wil is, is een weg. Dus met een goede organisatie is er veel mogelijk. Dat is ook duidelijk te lezen uit de reactie van de mensen met kinderen.

- elna (29-07-2010 15:17)
Ik denk inderdaad dat je best kind en paardensport kan combineren als je dat wil met een goede planning en goed overleg thuis. Het is wel zo dat het gemak waarmee sommige mensen schrijven ik wil een kind zeer kan doen bij mensen die dat ook graag willen maar bij wie het niet lukt. Je kan er wel voor kiezen geen kinderen te willen en dat is ieders goed recht maar jammergenoeg heeft niet iedereen de keus om wel kinderen te willen/krijgen.

- antje (29-07-2010 15:49)
sorry Kim, misschien begrijpen we elkaar niet helemaal, zoals je zegt dat je zelf geen kind wil hoef je ook niet te kiezen dan staat je besluit vast, heel goed zelfs, maar sommige reacties hebben het echt over een keuze maken van zullen we een kind nemen of een paard, snap je.

- Kim (29-07-2010 17:05)
Hai Antje, nu snap ik wat je bedoelt hoor. Ik dacht dat je het krijgen van kinderen in het algemeen bedoelde. Omdat je schreef "je kiest toch niet of je een kind of een baby wil"

Dan ben ik het zelfs met je eens.

De keuze maken tussen een kind of een paard, vind ik ook echt onzin.


- melanie (29-07-2010 19:05)
gwoon lekker blijven rijden, er is altijd wel iemand die misschien effe avonden als jij aan het trainen bent op de kleine wil passen!!
en als je een wedstrijd had dan kun je kijken dat je haar gewoon bij je ouders de deur in gooit!!!!

- Natasja (29-07-2010 21:58)
Ik begrijp de keuze wel, om geen kinderen te nemen.
Maar het is wél mogelijk.
M'n moeder vertelde dat ze m'n broer en mij gewoon in de box bij de bak zette, met speelgoed enzo, dan kon zij op dr gemakkie lekker rijden.
Maar tussen m'n broer en mij zit 6 jaar, dus toen m'n broer oud genoeg was, kon hij op me letten terwijl me moeder reed.
't Is voor m'n moeder nooit een probleem geweest. Ik had ook al gauw m'n eigen pony, dus ging altijd mee naar stal enzo, kon met andere kinderen spelen, altijd wel mensen in de buurt die een oogje in het zeil houden.

Maar nogmaals, kan de keuze wel begrijpen, 't lijkt me heel moeilijk om het allemaal in goede banen te leiden!

- tanja (30-07-2010 19:52)
wij hebben juist weer een paard gekocht toen onze dochter 2 weeken oud was omdat ik na de bevalling van een 5daagse naar een 3daagse werkweek ging vanaf die tijd gaat ze mee ons paard is na drie jaar van b naar z gegaan we starten twee keer per maand mijn inmiddels 3jarige dochter vind het geweldid mijn stelling waar een wil is is een weg

- Claudia (30-07-2010 22:21)
Wat een leuke stelling en ik vind het ook leuk om alle meningen te lezen!

Persoonlijk ben ik heel perfectionistisch ingesteld en wil graag een perfecte partner, perfecte medewerkster, en perfecte eigenaar voor mijn paard zijn. Als daar een extra verantwoordelijkheid bij komt dan moet je toch je aandacht verdelen. Mijn angst is dat het dan niet mogelijk is om alle verantwoordelijkheden perfect te doen.

Als je dit niet kunt loslaten dan is combineren denk ik een hele uitdaging!

- Cassandra Tiehuis (30-07-2010 22:36)
Nou dat kan makkelijk hoor, me moeder en ik rijden gewoon samen de wedstrijden :D en me moeder heeft altijd door gereden toen ze mij net kreeg!

- tosca (30-07-2010 23:20)
ik begrijp ieder zijn ding ik denk dan ook dat het zeker te doen is en ooit zij eens iemand tegen mijn dat er te veel vrouwen hun hobby weg doen bij het krijgen van kinderen hij vertelde mij dit is het domste is wat je kunt doen. dus dame's wat je ook wilt het is zeker te doen met kinderen en een baan je zult moeten geven en nemen dan is alles mogelijk en het gaat er toch om dat je kunt genieten van je paard en al je gevoel kunt loslaten als je op het paard rijdt .
met of zonder kinderen.

Geef hieronder jouw mening over bovenstaande stelling.
Team Startlijsten.nl behoudt het recht om, zonder opgaaf van reden, meningen te verwijderen.

Geef hier je naam
Je emailadres
Hoe denk jij erover?